loading...

Mai sunt câteva zile din cea mai leșinată campanie electorală postdecembristă

Mai sunt câteva zile din cea mai leșinată campanie electorală postdecembristă
Articol sus
Articol sus

Duminica viitoare sunt programate alegerile locale, ceea ce înseamnă că au mai rămas doar câteva zile de campanie electorală, conform legii. O campanie electorală aproape inexistentă, am putea spune, dacă e să privim activitatea candidaților din ultimele săptămâni.

Odată cu noua lege electorală, au intervenit o mulțime de modificări și, mai ales, restricții, în ceea ce privește desfășurarea campaniei electorale și a acțiunilor pe care un partid sau un candidat le pot face pentru a-și atrage alegătorii. Ceea ce i-a pus pe majoritatea în mare încurcătură.

În mod normal, campania electorală a debutat în 6 mai, însă abia după câteva zile s-au văzut în realitate primele semne de start ale unei campanii. Și asta doar din partea unui număr restrâns de candidați/formațiuni politice, pentru că celorlalți le-au trebuit mai multe zile, chiar săptămâni, pentru ca să se dumirească ce pot și ce nu pot face.

E un lucru excelent că s-au scos în afara legii pomenile electorale, celebrele găleți , pungi cu alimente sau alte ”cadouri” menite să cumpere voturile alegătorilor pentru o recompensă jenantă. La fel de lăudabil este și faptul că s-au reglementat strict dimensiunile afișelor de campanie și interzicerea bannerelor agățate pe stâlpi clădiri și altele asemenea, ca la circ, cum era în anii trecuți. Asta nu i-a oprit însă pe unii candidați să bombardeze cu afișe porțile oamenilor, clădirile private sau vitrinele magazinelor.

Candidații au fost serios puși în încurcătură în momentul când au aflat că sunt interzise total de lege manifestările publice cu alcool și alimentație publică sau concertele. Doar prin astfel de manifestări reușeau în anii trecuți să adune laolaltă mai mult de 20-30 de persoane pentru a le împărtăși din promisiunile și proiectele lor de ”guvernare”. Dacă înainte, la un ditamai concertul cu ceva vedetă autohtonă cunoscută și bine plătită, reușeau să adune 500 sau 1.000 de oameni, acum s-au trezit în imposibilitatea de a mai organiza astfel de manifestări.

Astfel că au ajuns la metoda, preistorică spun eu, de a se plimba prin cartiere, printre case și blocuri, pentru a vorbi direct cu oamenii. Candidații au simțit că nu-i mai pot păcăli pe alegători cu alte metode, astfel încât, de aproape o lună de zile de când a început campania, bat străzile și ulițele satelor și orașelor și cheamă populația la o discuție. Populație care, de cele mai multe ori, preferă confortul propriei case și refuză să iasă în fața blocului, sau în fața porții, pentru a răspunde la invitația candidaților. Unii pretendenți la funcții publice, însoțiți de o armată de susținători din același partid, au ajuns până acolo încât sună la interfoane la întâmplare, doar li s-ar permite accesul în scara unui bloc, pentru a bate apoi la fiecare ușă și a-și prezenta în cinci cuvinte un program de candidatură care nu poate fi nici parcurs și nici înțeles în așa scurt timp.

De trei săptămâni, candidații și acoliții lor, din zorii zilei și până după apus, umblă-n lung și-n lat, împart broșuri, calendare, afișe și pliante, schimbă două-trei vorbe cu electoratul și cred că prin atât și-au făcut treaba. Ce nu conștientizează ei este că mare parte din aceste broșurele și fițuici sunt aruncate imediat la gunoi, sau pe foc, fără a fi măcar citite, astfel că întreaga luptă de campanie este sortită aproape integral eșecului. Dar ei nu se lasă.

Tot în categoria celor care nu se lasă sunt și cei care, direct sau prin interpuși, au invadat rețelele de socializare cu diverse mesaje, promisiuni, dezvăluiri, atacuri sau manipulări. Așa se face că în aceste zile pe Facebook tot la al treilea mesaj din news feed vezi o postare cu caracter politic. Bineînțeles și acestea pline de abureli, fără un conținut solid, făcute ori să destabilizeze opinia publică, ori cu scopul de a ”se băga în seamă”. Campania s-a mutat pe Facebook, am putea spune, însă mesajul direcționat spre alegător este unul de cele mai multe ori ignorat.

Spam-ul este la ordinea zile pe rețeaua de socializare, au apărut peste noapte zeci de conturi și pagini false care trag spre un candidat sau altul, însă toate aceste nu au decât darul de a scârbi și mai mult opinia publică, de a spori greața cu care omul simplu privește de la distanță lupta pentru ciolan a unora.

La posturile de radio, pe televiziuni sau internet, regulile sunt și mai stricte. Candidații  se prezintă în studiouri, turuie în câteva minute ce ar trebui să expună elegant și cu precizie în cel puțin o oră, și pleacă apoi mulțumit că și-a făcut treaba de candidat. Asta fără să cântărească puțin faptul că în acele câteva minute cât a fost în emisie s-a adresat unui public de cel mult câteva sute de oameni, și ăia oameni de-ai lui sau de-ai contracandidaților, care mai aveau o fărâmă de interes să asculte ce are omul de zis. Pentru că, fiți siguri, omul simplu, ascultătorul de radio sau telespectatorul este foarte greu de convins să voteze cu cineva prin astfel de emisiuni. Oamenii sunt îngrețoșați total de politică, de promisiuni electorale, de manevre de campanie, astfel că nu mai pun botul la asemenea povești. Majoritatea știu dinainte cu cine votează, iar cei indeciși au nevoie ori de un impuls puternic pentru a ieși la vot, ori de parcurgerea unui program care să le ia mințile și să-i convingă până-n măduvă că acela este candidatul ideal. Ceea ce în această campanie nu s-a întâmplat. Pentru că, în realitate, nu s-a prea întâmplat nimic în această campanie, cea mai leșinată de când există alegeri libere în România.

Între timp, însă, campania continuă. Iar dacă în municipii și la orașe se mai mișcă ceva, cât de cât, în acest sens, la comune parcă de doar o simplă lună de mai. Candidații și partidele de aici încă n-au auzit de site-uri de știri, posturi de radio sau TV, nu le au cu postările pe Facebook și așteaptă ziua alegerilor să vadă ce vor culege după o lună de zile în care au stat cuminți.

Cei mai moderni dintre ei, însă, așa cum sunt cei ”de la oraș” au împânzit site-urile cu bannere și afișe, majoritatea lipsite de viziune și conținut, ”fotoșopate” și aruncate în mediul online să fie acolo. Iar după cum bine se poate observa, majoritatea link-urilor acelor bannere, duc tot spre paginile de Facebook ale candidaților, acolo unde aceștia își prezintă proiectele printre alte postări despre mâncare, vacanțe sau poze cu pisici și căței. Și speră că alegătorul este suficient de inteligent și are destul timp la dispoziție să selecteze și să parcurgă toate acele promisiuni și proiecte, să sară de la o pagină de Facebook la un cont personal și apoi pe diverse grupuri ale rețelei de socializare, unde să găsească mesaje de interes pentru comunitatea în care trăiește.

Mai sunt cinci zile de campanie, perioadă în care se va mai încerca ascuțirea unor săbii de mult teșite, se va încerca îngrășarea porcului în ajun și aruncarea pe piață a unor ”povești nemuritoare” care-și vor găsi sfârșitul într-o sfântă zi de sâmbătă. Zi în care putem reveni la normal, să vedem și știri care contează cu adevărat, să vedem pe Facebook postări cu unghii, coafuri și căței, fără a ne fi obosiți ochii cu postări electorale fără esență.

Articole recomandate
loading...
Articol jos