Someșeanul.ro
Stiri de pe Valea Somesului

Afacerea din spatele ”afacerii” V03 la Dej. Ce se ascunde prin sertare?

3 183

Că tot e cel mai în vogă subiect în administrația publică locală, lumea politică și printre oamenii de rând la Dej în ultimele săptămâni, situația blocului V03 nu este una foarte ușor de digerat nici pentru cei de la conducerea urbei, nici pentru cei din pătura de jos.

Mai pe scurt, ca să înțeleagă tot românul, blocul respectiv, denumit în trecut și ”blocul polițiștilor”, trebuia să fie cea mai modernă construcție din zonă, una cu arhitectură futuristică, 50 de apartamente spațioase, parcare pentru locatari și spații comerciale la parter. A ajuns însă o ruină, pentru că, din lipsă de interes și miserupism cras, construcția n-a mai fost finalizată.

Ministerul de Interne s-a spălat pe mâini între timp, iar imobilul a trecut în administrarea Primăriei Dej începând din anul 2002. Pe principiul: n-am fost noi (M.A.I.) în stare să terminăm un bloc, ia vedeți dacă sunteți voi în stare. Și n-am fost, după cum o arată realitatea de azi, blocul fiind în același stadiu ca în momentul întreruperilor lucrărilor. Pentru că pe cei de la conducerea orașului i-a durut la patină de toată această problemă. Doar că acum am rămas noi, dejenii, cu el pe cap, fără să mai putem cere sau impune cuiva, minister sau companie, să finalizeze lucrările. A fost o tentativă în 2002 de a pasa problema în curtea celor de la Agenția Națională pentru Locuințe, care după 3 ani în care n-a făcut nimic, a pasat ”găina” din nou în brațele Primăriei Dej.

Anii au trecut, iar de blocul cu pricina toată lumea vorbea, prin diverse medii, de la copilul de țâță, până la marele politician. N-a fost campanie electorală în care să nu se promită cu mâna pe inimă că situația ”hidoșeniei” va fi rezolvată. Doar că știm și noi cum e cu promisiunile electorale și cu (ne)îndeplinirea lor.

Și ne trezim după 26 de ani de la întreruperea lucrărilor, culmea într-un an electoral, că subiectul este din nou adus în discuție. Suntem la stadiul în care blocul trebuie demolat, iar terenul folosit pentru o nouă investiție. Asta doar după ce vor fi despăgubiți cei care au drepturi, adică Ministerul de Interne, Loteria Română și societatea Any Prodcom SRL, care a plătit un avans pentru un spațiu comercial la parterul blocului. În total, calculată cu indicele de inflație, suma totală pentru despăgubiri este de aproximativ 1.550.000 RON, din care doar 1.475.870 RON reprezintă despăgubirea MAI, iar 74.241 RON despăgubirea Any Prodcom SRL.

situatie despagubiri v03

Adică entitățile astea două au investit niște sume acum mulți ani, iar în acest moment au ajuns la dublarea sumelor investite, deși imobilul nu mai are nicio utilitate și va fi dărâmat. E ca și cum și-au pus banii la bancă, în depozit, iar acum încasează de două ori mai mult pe o ruină. Dar asta e altă discuție.

Primarul este acuzat că ascunde prin sertare, față de consilierii locali, diverse documente, corespondența cu M.A.I. și ceilalți factori implicați și scoate la suprafață doar documentele care-i convin, cele prin care afișează o imagine favorabilă. Dar ce mai ascunde prin sertare?

Mergând pe principiul ”ca să ne scăpăm de o problemă, o pasăm la alții” primarul vine cu ideea scoaterii la licitație a imobilului și a terenului aferent, estimate la aproximativ 1,871 milioane de lei, potrivit unei evaluări făcută la începutul acestui an. Astfel, spune edilul șef, un investitor care cumpără terenul și clădirea este obligat să dărâme imobilul și să construiască acolo un supermarket, după cum era prevăzut în proiectul de hotărâre depus în ședința de consiliu.

Doar că (și aici este marea chichiță) niciun investitor nu va putea ridica un supermarket pe o suprafață atât de mică de teren. Este vorba despre 2.581 de metri pătrați, care nu ajung decât pentru depozitele unui supermarket, probabil, nicidecum pentru un supermarket în toată regula, de genul Lidl sau Kaufland.

Pentru a ajunge la o suprafață mai mare de teren, una cât de cât suficientă pentru scopul propus, este nevoie de terenurile din jur, cele de care nu a discutat nimeni până acum. Iar la o scurtă privire asupra planului situației, observăm că alăturat de terenul de care vorbim, între blocul V03 și blocul V02, se află un teren de 1.640 metri pătrați, care aparține firmei DD Exploring SRL. Cine este această firmă? Cea care se ocupă de dezvoltarea și expansiunea magazinelor Penny Market.

Mai pe înțelesul oamenilor de rând, DD Exploring cumpără terenuri în diverse locații, iar mai apoi le dă pe tavă celor de la Penny Market pentru a ridica magazine. La Dej, DD Exploring a achiziționat bucata respectivă de teren în speranța că monstruozitatea de bloc V03 va fi dărâmată, terenul va fi scos la vânzare iar compania îl va achiziționa și alipi cu cel deținut deja pentru a-l vinde apoi spre Penny Market.

situatie terenuri bloc v03 dej

Să fie aceasta explicația pentru care se încearcă acum cu atâta disperare scoaterea la licitație a blocului și a terenului? Să fie acesta motivul vânzolelii din ultima vreme, pentru că DD Exploring s-a săturat să-și țină banii blocați în terenul respectiv și vrea să pună mâna pe terenul V03 pentru a putea să-și ducă planul până la capăt? Pentru că un lucru este cert: discuțiile între Primăria Dej și DD Exploring și reprezentanții Penny Market au avut loc tot mai des în ultima perioadă. Iar timpul presează și într-o parte și în cealaltă.

Doar că, surpriză! În urma unui sondaj efectuat în mediul online și pe stradă la Dej, dejenii au spus clar și răspicat că vor Lidl sau Kaufland. Nici vorbă de Penny Market. Și atunci, ce ne facem? Că pe suprafața noastră de teren cele două mari magazine nu încap, iar terenul de lângă e rezervat pentru Penny Market, care nici el nu încape doar aici, având nevoie de suprafața de teren a V03.

Păi putem face că scoatem terenul și blocul V03 la licitație, DD Exploring îl va cumpăra că doar are terenul de lângă, apoi spunem că cei de la Lidl și Kaufland n-au vrut să vină la Dej pe o suprafață așa mică și se face Penny Market. E simplu, nu?

Și uite așa, ultima bucată de pământ din zonă care aparține dejenilor va fi vândută, fără ca municipalitatea să mai aibă vreun cuvânt de spus în vecii vecilor.

Că la actualul Carrefour s-a greșit și nu s-au impus suficiente locuri de parcare, acum recunoaște toată lumea. Dar asta e, nu mai poate interveni municipalitatea în acest caz. Că la Unicarm s-a greșit la fel, iar ”minunea” aia de clădire rozosină a rămas în mijlocul parcării Unicarm vede toată lumea. Dar asta e. S-a fumat și acest subiect, se recunoaște că s-a greșit, dar nu mai avem ce face.

Că la piața agroalimentară de mai jos litigiile curg în toate instanțele și nici ministrul Justiției nu le mai dă de capăt, este o altă realitate. S-a greșit și acolo, dar asta e. Nu noi am greșit, că ăia dinaintea noastră (aici urmează faza cu greaua moștenire…).

Acum ce ne mai rămâne? Să ”greșim” și cu vrăjeala asta cu blocul V03. După ani de zile în care ne-a măcinat ochii, creierii și ficații, blocul V03 e vândut la grămadă cu terenul, iar municipiul Dej nu mai are nicio palmă din glia strămoșească în acea zonă. Îl dăm de gratis unor investitori, care să facă ce vor cu el, doar să ne scape pe noi de frecuș de cap și de investiții. Păi treabă e asta?

Am înțeles, primăria nu are bani să finalizeze investiția. Nu că nu are, nu are chef să aibă bani pentru așa ceva. Bun! Îl demolăm, dă-l naibii de bloc. Dar putem să-l demolăm și pe banii noștri, să despăgubim ce avem de despăgubit, să plătim greșelile trecutului și să decidem noi, dejenii, municipiul Dej, ce trebuie făcut mai departe.

E nevoie în total de o investiție de aproximativ 2 milioane de lei, cu tot cu despăgubiri și cheltuielile de demolare. Asta ar însemna nici 2% din bugetul general al Dejului pe acest an. Două procente, oameni buni, nu-i un capăt de lume. Iar soluții pentru a scoate acești bani din bugetul local se găsesc, nu e nevoie de împrumuturi bancare. Dacă s-ar tăia doar 2% din sumele alocate pentru diverse tâmpenii, s-ar strânge banii ăștia într-o clipită.

Iar după ce ești stăpân pe propriul tău teren, poți decide în deplinătate ce faci mai departe. Cumperi și terenurile alăturate, faci un concurs de soluții pentru toată zona, inițiezi proiecte cu finanțare europeană, dai terenul în concesiune pentru ridicarea unui supermarket, ridici din fonduri europene un centru cultural, o policlinică, construiești un mini-mall cu spații comerciale pentru toți micii afaceriști din zonă care stau cu tarabele pe trotuar ca la bâlci, faci o parcare subterană cu spații comerciale deasupra, sau una supraetajată. Dar faci ceva pe terenul tău, pe care nu ți-l poate lua nimeni. Cu o investiție importantă, dar mică în același timp având în vedere întregul buget avut la dispoziție. Fără să înstrăinezi un bun care-ți aparține și de care te poți folosi sute de ani de acum înainte. S-au făcut doar în ultimii ani, o mulțime de lucruri frumoase, investiții realizate cu bani europeni și aport minim de la bugetul local. De ce nu s-ar putea face la fel și în acest caz? De ce trebuie să dăm gratuit pe tavă un teren în buricul târgului unui investitor potent, care mâine-poimâine poate să dea faliment, să-și ia catrafusele și să plece.

Au existat și propuneri să se facă un părculeț, sau loc de joacă pentru copii. Dar oamenii nu s-au gândit că e nevoie de 2 milioane de lei doar pentru a nivela acel teren. e ca și cum ai face un părculeț cu 20 de miliarde de lei vechi pe care să pui cinci bănci, că atât îți ajunge suprafața. Ar veni 2 miliarde banca din parc. Gumiți, nu? Acolo e nevoie să se facă o investiție din care să vină ulterior bani la bugetul local. Adică investim o sumă în aducerea terenului la starea inițială, dar apoi să și scoatem ceva de pe urma acestei investiții.

Nu mă înțelegeți greșit. Fac parte dintre sutele, poate miile de dejeni care merg săptămânal la Gherla, la Lidl sau Kaufland pentru cumpărături. Săptămânal! Și îmi doresc un Kaufland la Dej, chiar la mine în fața blocului, dacă se poate, nu la periferie, nu la 15 kilometri. Dar să se construiască magazinul pe terenul municipiului Dej, nu pe terenul unui broker imobiliar care vinde și cumpără terenuri pentru profit.

Iar povestea că un nou supermarket afectează afacerile din zonă face parte din ciclul ”povești vânătorești cu pești”. Pe Dobrogeanu Gherea există magazin lângă magazin și alimentară lângă chioșc de pâine încă dinainte de a se face Unicarm. Au supraviețuit și au înflorit afaceriștii din zonă și pe vremea cu un  supermarket și când au fost două. Nu văd ce i-ar afecta să vină un al treilea. Ah! Că-i obligă să-și rânduiască marfa și prețurile în spiritul concurenței, că duce la dispariția bișnițarilor și a piețarilor care ocupă trotuarul în loc să stea la piață unde le e locul? Refuzăm calitatea și prețurile mici ale unor produse de genul Lidl sau Kaufland, doar pentru că un magazin cu carne de pui sau altul care vinde găleți se teme că va rămâne fără clienți? Să fim serioși! Aici decide municipalitatea pentru 5-10 mici afaceriști și înflorirea afacerilor lor, sau pentru mii de dejeni care sunt nevoiți să facă 15 kilometri până la Gherla pentru a-și face cumpărăturile?

E vremea să gândim la scară largă ce facem cu viitorul orașului nostru. Să aplecăm privirea la nevoile populației, ale oamenilor de rând, ale dejenilor majoritari, nu să fim în continuare sclavii patronilor și ai celor care contribuie la bunăstarea aleșilor și la susținerea lor în campaniile electorale. Vor dejenii supermarket? Dați-le supermarket. Dar nu vă vindeți pielea și terenurile, nu vă scăpați de o problemă doar pentru că nu aveți chef să vă bateți capul cu ea. Faceți investiții nu doar în biserici și afacerile ”prietenilor” ci și în problemele cetățenilor care v-au ales să-i reprezentați.

Și, cel mai important lucru, nu vă grăbiți să faceți ceva doar pentru că ați promis în fostele campanii electorale că veți rezolva problema. Cum am stat 26 de ani cu hardughia în mijlocul drumului, mai putem sta un an, dar măcar știm că răbdăm cu folos, pentru folosul comunității în care trăim. Nu pentru interesele proprii, mai mult sau mai puțin electorale.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

3 Comentarii
  1. Muresan Cornel spune

    Felicitari! Până in present este cel mai clar articol cu privire la acest subiect!

  2. Anonim spune

    Hmm, cum sa interpretam ca doamna autor prefera un kaufland in locul unui penny market, dar in timp ce citim aceasta stire ne intra reclama de la kaufland in stanga paginii? Ziar de mani…. Pardon, ziar de informare obiectiva, clar, acest Somesanul

    1. Irina Maxim spune

      Îți intră reclama de la Kaufland pentru că ești interesat de Kaufland. Reclamele sunt afișate în funcție de preferințele de navigare pe internet ale utilizatorilor. Deșteptule!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.