Someșeanul.ro
Stiri de pe Valea Somesului

Barieră peste calea ferată de la intrare din Dej, abia din primăvară

Foto: Arhivă Someșeanul.ro
0 2.730

La fiecare sfârșit de săptămână, cu precădere în după-amiezile de sâmbătă și duminică, Dejul este total paralizat în privința circulației rutiere, fiind un adevărat nod de legătură între județele Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș sau Sălaj. Mii de șoferi iau cu asalt intrările și ieșirile din oraș, iar cozile de mașini se formează, de cele mai multe ori, pe distanțe de zeci de kilometri.

A devenit, de fapt, o obișnuință, una total neplăcută, ca în fiecare vineri și duminică, mai ales spre seară, traficul rutier să fie complet paralizat din cauza numărului mare de autovehicule care tranzitează orașul. Unul dintre motive, probabil cel mai important, pentru această situație, este trecerea la nivel cu calea ferată de la ieșirea din Dej spre Cluj-Napoca. Un alt motiv pentru aglomerația creată este ”făcătura” de sens giratoriu de la ieșire din Dej spre Bistrița-Baia Mare, cât și traversarea podului de peste Someș și intersecția buclucașă de lângă.

Tocmai de aceea, pe toate canalele posibile, s-a solicitat instalarea unei bariere la ieșirea din Dej spre Cluj-Napoca, iar mai marii urbei au promis de ani de zile că aceasta se va realiza. Între timp, numărul de mașini a crescut, numărul persoanelor care tranzitează Dejul a crescut și el, la fel cum s-a mărit numărul dejenilor care iau calea Clujului la școală, facultate sau la locul de muncă în fiecare duminică, pentru ca vineri, în același număr uriaș să se întoarcă spre case.

În ședința Consiliului Local Dej, ce a avut loc ieri în sala de ședințe a primăriei, consilierii locali au ridicat din nou problema mult așteptatei bariere la trecerea peste calea ferată. Aceasta trebuia să-și facă deja apariția în peisaj, după promisiunile autorităților locale, însă, se pare, suntem nevoiți să mai așteptăm câteva luni până va fi pusă în funcțiune.

Montarea acelei bariere nu cade în sarcina Primăriei Dej, care și-a exprimat deja dorința de a suporta instalarea și cheltuielile, ci în sarcina Ministerului Transporturilor, care a organizat deja o licitație pentru modernizarea a 71 de treceri la nivel cu calea ferată la nivel național, program pentru care a fost prevăzută suma de 22,771 milioane de lei. Însă, surpriză! În acest prim program tocmai trecerea la nivel cu calea ferată de la Dej a fost ”uitată”, astfel că aceasta nu se va realiza prea curând.

În cadrul ședinței consilierilor locali dejeni de ieri, primarul Costan Morar a dat însă asigurări că până în primăvara anului viitor bariera va fi instalată.

Am distribuit o sumă din buget la începutul anului pentru barieră, însă Curtea de Conturi ne-a transmis că nu este de datoria noastră să facem această investiție și că ni se va imputa suma. De aceea, am făcut demersuri pentru ca investiția să fie făcută de către autoritățile responsabile.

S-a făcut procedura de licitație și avem promisiuni că în primăvara anului viitor să fie finalizată licitația și investiția. Cel mai probabil în februarie-martie 2018 va exista barieră funcțională în acel loc”, a spus primarul Dejului.

Acesta se referea, probabil, la cel de-al doilea program de investiții pe care cei de la CFR îl pregătesc pentru anul viitor în vederea modernizării trecerilor la nivel cu calea ferată.

Anul viitor, CFR intenţionează să aloce încă 40 de milioane de lei pentru lucrări similare.

„Modernizările pe care ni le propunem ţin atât de modernizarea părţii carosabile prin elemente care să îmbunătăţească circulaţia rutieră, cât şi prin elemente de siguranţă care să existe la intersecţia de trafic feroviar cu rutier”, a precizat Viorel Scurtu, directorul general al CFR SA.

CFR derulează un program de modernizare a trecerilor la nivel cu calea ferată şi din fonduri europene, aici fiind prevăzută modernizarea unui număr de 150 de treceri la nivel echipate cu indicatoare rutiere.

„În acest program suntem puţin întârziaţi pentru că în cadrul Programul POS-T 2007 — 2013 am avut un element de program de siguranţă, cum îl numim noi, prin care am promovat modernizarea a 112 treceri la nivel cu calea ferată şi din păcate procedura de achiziţie încă este contestată la Curtea de Apel, iar până la emiterea deciziei finale ne aflăm în imposibilitatea de a decide ce facem cu ele”, a adăugat Viorel Scurtu.

Potrivit acestuia, în prezent, pe reţeaua feroviară din România există 5.080 de treceri la nivel, dintre care 3.493 sunt dotate doar cu indicatoare rutiere, restul având protecţie activă, care includ treceri la nivel cu barieră mecanică păzită, treceri la nivel cu barieră cu semnalizare luminoasă acustică.

Dintre cele cu protecţie acivă, 469 de receri la nivel cu sistem manual de protecţie, aducă, bariere păzite, 35 de treceri au sistem de protecţie cu avertizare sonoră sau barieră automată sau mecanică, 182 sunt dotate cu sisteme de barieră automate cu avertizare şi cumpene, iar 889, cu bariere protejate cu sisteme automate de avertizare numai cu lumini şi semnalizare acustică.


Descoperă mai multe la Someșeanul.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Primește notificări în timp real pe dispozitivul tău, abonează-te acum.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More