Someșeanul.ro
Stiri de pe Valea Somesului

DEJ. Dezbateri intense pe baza regulamentului de funcționare a noii piețe agroalimentare

0 39

 

situatie reabilitare drumuri Dej august 2014 (8)

Consilierii locali dejeni au dezbătut azi regulamentul de organizare și funcționare a noii piețe agroalimentare din Dej, care va fi inaugurată la jumătatea lunii viitoare.

Primarul Costan Morar a propus spre aprobare, în ședința ordinară a Consiliului Local Dej de azi, regulamentul de organizare și funcționare a noii piețe agroalimentare.

Discuțiile au fost aprinse pe alocuri, consilierii locali având unele comentarii sau obiecțiuni la proiectul de hotărâre, unul care a iscat discuții prelungite.

Printre cele mai importante prevederi din acest regulament, prevederi care s-au discutat intens, se află prețurile de închiriere a meselor pentru comercianți, dar și modalitatea în care comercianții pot să închirieze spații comerciale în piață.

Potrivit regulamentului, programul de funcționare a pieței va fi de luni până vineri (în intervalul orar 6-23), iar sâmbăta și duminica programul este de la 6 la ora 18.

Comercianții care vor să închirieze o masă simplă pentru a vinde produse în piață trebuie să plătească minim 10 lei pe zi. Dacă vor o masă mai mare, cu un spațiu de deschidere mai mare, prețul este de 15 lei pe zi.

Pentru firmele care vor să închirieze spații în hala de produse lactate și în zona destinată vinderii produselor din carne, primarul a propus un preț de 600 de lei pe lună pentru închiriere, comercianții beneficiind și de frigidere și vitrine frigorifice. Acest aspect a iscat discuții, unii consilieri locali fiind de părere că în aceste zone ale pieței comercianții să fie taxați cu o chirie fixă lunară (s-a propus 300 de lei/lună) și, suplimentar, să plătească cheltuielile cu energia electrică.

Consilierul local Varga Lorand a propus achiziționarea unor prize speciale cu contorizare separată care să fie instalate în sectoarele de vânzare a produselor lactate și din carne: ”Există acum prize cu contorizare separată și costă vreo 40 de lei priza. Nu este o investiție prea mare și așa putem să știm cât curent a consumat fiecare”. Propunerea consilierului UDMR nu a fost acceptată de către primar și o parte dintre consilierii locali, care au decis să lase deocamdată această prevedere așa cum a fost propusă, pentru ca mai apoi să poată veni cu modificări în lunile următoare.

Consilierul PMP Sebastian Lazin s-a arătat deranjat de faptul că Primăria nu a făcut publice dinainte condițiile și modalitatea în care comercianții pot depune solicitări pentru a închiria mese în piață: ”Cum pot comercianții să se intereseze cum închiriază aceste mese? În regulament spune că solicitările se rezolvă în ordinea cronologică a primirii cererilor? S-au făcut publice, în media, undeva, aceste condiții?”

Primarul Costan Morar a evitat să răspundă direct în această chestiune, spunând însă că ”Suntem deja la 60-65% din capacitate la cereri. Acestea au fost deja depuse de o lună-două”, însă nu a specificat și cum au ajuns comercianții care au depus deja solicitări să afle despre procedura de închiriere a meselor.

”Pe cale oficială, cum au ajuns acei comercianți să afle că pot depune cereri? De unde au știut, cum au fost informați?”, a întărit Lazin nedumerirea lui, moment în care administratorul pieței, Claudiu Chira a venit cu lămuriri: ”Toți comercianții din piață (n.r. actuala piață de lângă Judecătorie) au fost informați că pot depune solicitări. Am primit 390 de cereri până acum. Dacă sunt mai multe cereri, legea ne obligă să facem licitație.”

Având în vedere că în noua piață sunt aproximativ 430 de mese pentru închiriat, iar 390 de mese au fost deja închiriate în diverse sectoare ale pieței, unele chiar la capacitate, este posibil ca în lunile următoare să se ajungă și la licitație, în cazul în care numărul solicitărilor îl depășește pe cel al locurilor disponibile.

Consilierul local Nicolae Lazăr a avut și el un amendament la acest proiect, propunând ca prețul de închiriere a meselor pentru simplul comerciant să fie de 5 lei/zi, propunere care nu a fost însă susținută și de restul consilierilor.

Viceprimarul Aurelian Mureșan a spus că în comisia economică s-a discutat și s-a aprobat acest proiect de hotărâre cu amendamentul ca încheierea contractelor de închiriere să se facă pe cel mult un an de zile, iar primăria să poată modifica tarifele percepute după 6 luni de la începerea contractelor. Cu acest amendament s-a aprobat până la urmă proiectul de hotărâre, cu 17 voturi pentru și unul împotrivă (Sebastian Lazin).

În noua piață agroalimentară de la Dej, o investiție de 64 de milioane de lei, există sectoare special amenajate pentru brânză și lactate, ouă, carne, pește și produse din pește, legume, zarzavaturi sau flori.

Piața este prevăzută, de asemenea, cu un pavilion administrativ, unde vor fi amenajate birouri pentru șeful pieței, încasatori, inspectori sau paznici, dar și un punct de pază contra incendiilor. De asemenea sunt amenajate spații sanitare separate pentru angajați, vânzători și cumpărători.

Piața dispune și de o parcare subterană cu 70 de locuri, unde tarifele vor fi la fel cu cele practicate în oraș, adică 1 leu/oră, de două ascensoare pentru persoane și mărfuri, care să fie transportate din parcarea subterană sau din zona de depozitare spre zona de vânzare.

Primarul Costan Morar a inclus în regulamentul aprobat azi și faptul că Primăria va administra serviciul de alimentație publică din interiorul pieței: ”Nu vreau să concesionăm serviciile de alimentație publică. Vreau să fie în administrarea Primăriei cum este și la Toroc. Să nu vină alții să impună prețul lor la mici, la bere. Vreau pentru cei care vin în piață să vândă sau să cumpere să poată servi un mic sau o bere, iar noi, Primăria, aă administrăm direct aceste servicii.”

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.