Nemulțumiți de condițiile de muncă și de salarizare, zeci de angajați ai secției IRLU din cadrul depoului CFR Marfă din Dej-Triaj au declanșat în această dimineață o grevă spontană.
Angajații au întrerupt lucrul în această dimineață, astfel că activitatea din cadrul secției IRLU a fost întreruptă.
Mai mulți angajați care au participat azi la acțiunea de protest spun că au recurs la grevă din cauza salariilor mici și a condițiilor grele de muncă, acuzând conducerea că nu le-a mărit salariile în ultimii ani.
Acțiuni similare de protest au fost declanșate de către angajații din majoritatea depourilor. Pe lângă greva de la Dej-Triaj, au mai fost declanșate greve spontane la Simeria, Oradea, Târgu Mureș sau Craiova.
Protestul angajaților CFR vine după ce ieri a avut loc o nouă întâlnire între reprezentanții sindicatelor feroviare și administrația CFR SA în vederea încheierii noului Contract Colectiv de Muncă.
”Din păcate, așa cum era de așteptat, veștile nu sunt bune: s-a discutat situația orelor suplimentare și s-a stabilit numărul de membri stabiliți de organizațiile sindicale în ședința de negociere.
De asemenea, nefiind aprobat Bugetul de Venituri și Cheltuieli al companiei, coroborat și cu proaspătul Memorandum aprobat de guvernul PSD Grindeanu – Dragnea acum 5 zile în care se specifică faptul că, pentru întărirea disciplinei financiare în societățile la care statul este acționar, operatorii economici de stat prevăzuți în Ordonanța 26/2013 (din care fac parte și companiile feroviare de stat) trebuie să țină cont, la elaborarea bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2017, de reducerea plăților restante, administrația a precizat că procentul prevăzut pentru majorarea salariilor pentru salariații care au peste minimul pe economie va fi mic.
În rest, s-au discutat… discuții: toate sindicatele vor să-și arate mușchii și că au un cuvânt mai important de spus.
Rezultatul final este previzibil: se va încheia un CCM (cândva, în viitor) cu o mărire salarială simbolică, aproape jumătate din salariați având minimul pe economie, iar specialiștii și experții sindicali își vor păstra, în continuare, beneficiile (asta dacă nu le vor fi mărite, ca recompensă pentru că au ținut în frâu ceferiștii)”, se arată pe site-ul Feroviarul.ro
Mai mulți angajați, nemulțumiți de condițiile de muncă și de salarizare, au transmis prin intermediul rețelelor de socializare o scrisoare deschisă adresată politicienilor.
”APEL – SCRISOARE DESCHISA DIN PARTEA UNOR LUCRATORI FEROVIARI
Domnilor politicieni, guvernanti, presedinti de companii, membrii in AGA si CA, directori si alti factori de decizie, permiteti-ne sa va amintim ca in aceasta tara traiesc, muncesc, platesc taxe si voteaza alaturi de ceilalti cetateni romani, inclusiv noi cei care ne castigam traiul ca LUCRATORI FEROVIARI sau ceferisti, cum li se mai spune.
Am mai ramas putini in cei 27 de ani de democratie, dupa unele statistici din 290.000 cati eram prin 1990 am ajuns sa mai fim aproximativ 40.000, in tot sistemul feroviar.
De ce am ramas numai atatia nu stim sa raspundem. Pot exista motive mai mult sau mai putin adevarate, argumentate corect sau incorect, obiective sau subiective, motive stiute sau ascunse, interese nationale sau straine, etc.
Nu stim prea bine, pe unele doar le banuim din cele traite, in schimb ce stim cu certitudine este ca munca prestata de noi este aceeasi sau chiar mai multa, dar in conditii tot mai grele si platita tot ma putin.
Dati-ne voie sa va spunem cate ceva tocmai despre salariul lucratorilor feroviari, care au ajuns ca jumatate dintre ei sa fie platiti la salariul minim pe economie!
Adica, lucratorii feroviari cu functii de executie implicate direct in asigurarea sigurantei circulatiei, calificati si cu pregatire profesionala specifica, cu responsabilitati si raspunderi prevazute in zeci de regulamente, instructii de serviciu, ordine si dispozitii, cu raspunderi sub incidenta inclusiv a codului penal, cu experienta dobandita intr-o vechime in meserie/functie de peste 5-10-20 de ani, au ajuns sa fie salarizati la nivelul unui muncitor necalificat sau al unui debutant!
Daca jumatate suntem platiti la salariul minim pe economie, aflati ca cealalta jumatate are salariul real la nivelul anului 2010.
Va dam un singur exemplu: IPC – rata inflatiei luna decembrie 2016 fata de perioada de referinta luna ianuarie a anului 2010 a fost de 15,94%, astfel un angajat feroviar salarizat la clasa 26 in anul 2010 cu 1276 lei (298 euro) iar in anul 2017 cu 1482 lei(328 euro) a obtinut o crestere salariala in cei 7 ani de 206 lei (29 euro) adica o crestere de 16,14%, in conditiile in care am mentionat ca rata inflatiei a fost de 15,94%, deci puterea de cumparare a ramas in 2017 aproximativ egala cu cea de la nivelul anului 2010, fara sa mai amintim ca tot de atunci ne-au fost anulate, dupa 20 de ani, primele ocazionale : de Ziua Feroviarului, Paste, Craciun sau recuperarea fortei de munca -“ prima de vacanta”.
Verificati! Poate mai aflati si de alte drepturi care ne-au fost anulate si va convingeti in cele din urma ca si romanii feroviari (cei mai multi lucrand tot pentru statul roman) au dreptul sa revina la drepturile avute anterior crizei, sa le fie recunoscut dreptul la o existenta decenta si asemanatoare cu a romanilor bugetari! In concluzie, am ramas putini si uitati, cu salarii de subzistenta pentru munca mai multa si depusa in conditii la fel de grele (sau mai grele).
Domnilor politicieni, pe langa cele de mai dinainte, va amintim ca aveti prin parlament o lege cu privire la viata noastra, despre un statut asa cum aveti si dv-stra si alti romani indreptatiti sa aiba.
Nu stim de ce si cum se tot taraganeza adoptarea acestei legi care ne-ar recunoaste dreptul la o moarte, daca se poate acasa si nu la locul de munca, dupa cativa ani de pensie in urma unei munci depuse ziua sau noaptea cu tot sufletul, chiar daca ne-a macinat fizic si psihic.
Ce stim cu certitudine e ca speranta medie de viata a barbatilor in Romania este de 71 de ani si varsta de pensionare este de 65 de ani, iar lucratorii feroviari sunt afectati de conditiile de munca grele si periculoase, cu riscuri profesionale de ne-evitat, iar intrebarea care ne-o punem este: cati dintre lucratorii feroviari din Romania mai pot avea cel putin speranta de a se bucura de o pensie bine meritata timp de cei 6 ani „statistici”?
Daca tot suntem cetateni romani si europeni, ne-am permis sa ne uitam si la alti feroviarii europeni, cu salarizari si conditii de munca incomparabil mai bune,spre exemplu la cei din Franta, unde au statistic o speranta medie de viata de 79 de ani (barbati) si pot iesi la pensie la 55 de ani, deci cu o probabilitate mult mai mare, se pot bucura statistic de 24 de ani de pensie!
Am fost si suntem a doua armata a tarii, chiar prima armata pe timp de pace, ne-am ales meseria stiind ca trebuie sa fim ordonati si supusi disciplinei impuse de regulamente, dar sa nu uitati ca suntem cetateni romani, lucratori feroviari care trebuie sa asigure traiul familiilor, sa-si hraneasca si sa-si educe copiii.
Ar fi trebuit sa stiti si sa fi auzit de toate acestea de la cei care se spune, conform legilor, ca trebuie sa ne reprezinte si sa ne faca auziti. Nu stim daca au facut ce trebuie sau daca mai sunt ascultati de cineva, incepem a crede tot mai multi ca nici nu mai fac si nici nu-i mai asculta nimeni!
De aceea, noi si din vointa noastra, am indraznit sa va amintim aceste lucruri pentru a nu se spune ca nu stiati atunci cand nemultumirile noastre se vor manifesta in moduri nedifinite si incontrolabile.
Aducerea aminte sub astfel de forme si in acele momente, nu este de dorit nici de noi si credem ca nici de dv-stra. Indraznim sa o facem acum, cand inca credem si speram ca se mai poate face ceva!
Pentru a afla de cat mai multi dintre dv-stra ca existam, vom incerca sa ne facem auziti-cititi facand un apel si la cea de-a patra putere in stat, presa scrisa, vorbita sau vazuta!”
Descoperă mai multe la Someșeanul.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.