Someșeanul.ro
Stiri de pe Valea Somesului

PNL Dej: Dezbatere despre învățământul profesional dual

0 166

La sediul PNL Dej s-a organizat luni, 22 ianuarie, o dezbatere despre provocările sistemului de învățământ și, în special, despre învățământul profesional dual.

La activitate au fost invitați directori și cadre didactice din școlile dejene, reprezentanți ai mediului de afaceri și ai autorităților locale.

Doamna Marinela Marc, președinta comisiei de educație a PNL Cluj a prezentat evoluția învățământul profesional în țara noastră, de la forma de organizare de dinainte de 1990, trecând prin varianta Școala de Arte și Meserii propusă de ministrul Ecaterina Andronescu, în 2003 și, desființarea ei în 2009 în timpul celui de-al doilea mandat al Ecaterinei Andronescu la Ministerul Educației, până la reînființarea școlii profesionale prin Legea Educației Naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Din prezentare a reieșit că în unele state ale Uniunii Europene, precum Austria sau Germania, învăţământul profesional este foarte bine pus la punct, foarte mulţi tineri urmând întâi o specializare într-o şcoală de meserii, iar, ulterior, înscriindu-se la cursuri liceale şi universitare. De altfel, pentru următorii zece ani, instituţiile europene susţin puternic, prin intermediul politicilor sociale, educaţia profesională. Se urmăreşte în acest mod combaterea şomajului în rândul tinerilor care, la ora actuală, atinge cote alarmante în toată Europa.

Şi elevii români vor avea parte de avantaje dacă urmează cursurile învăţământului profesional, cel mai important avantaj fiind atestatul de certificare profesională, care este recunoscut atât în ţară, cât şi în Uniunea Europeană, care duce la găsirea mai uşor a unui loc de muncă, remunerat conform calificării.

Un alt beneficiu al parcurgerii acestei forme de învăţământ este susţinerea financiară de 200 lei/lună pe care o primesc toţi elevii admişi, prin programul „Bursa profesională“, derulat de Ministerul Educaţiei Naţionale.

Învățământul dual se organizează la solicitarea agentului economic, conform contractului de practică semnat de unităţile de învăţământ, elev și operatorul economic, care acordă și alte forme de susținere financiară elevilor ( alte burse, o masă caldă, transport, echipamente și materiale didactice etc.).

Pregătirea practică este organizată atât în şcoală, cât şi la agentul economic, iar programul de pregătire este stabilit de şcoală și, în mică măsură, de angajator, care, împreună cu școala stabilește disciplinele opționale, numite Curriculum în Dezvoltare Locală.

Unul din operatorii economici care are relații contractuale privind instruirea practică a elevilor dejeni a semnalat problemele cu care se confruntă operatorii economici și rezervele pe care le au în susținerea învățământului profesional dual în forma actuală, precizând că o modificare legislativă, care să permită încheierea unui contract de practică, prin care absolvenții să lucreze o perioadă la societatea care i-a susținut financiar pe parcursul anilor de școală le-ar da garanția că investesc în viitorii angajați, altminteri datele privind inserția absolvenților arată că foarte puțini se angajează în domeniul în care s-au pregătit și cu atât mai puțin la agenții economici la care și-au făcut stagiile de practică.

În cadrul dezbaterii s-au ridicat multe probleme cu care se confruntă învățământul tehnologic românesc (planuri de învățământ învechite, manuale, forme de evaluare, descentralizarea sistemului, resursele umane și financiare etc), iar domnul Aurelian Mureșan, președintele Partidului National Liberal, organizatia municipiului Dej și dl. Dan Gavrea vicepreședinte BPJ Cluj i-au asigurat pe cei prezenți că vor transmite aceste propuneri parlamentarilor clujeni și comisiei naționale de educație a PNL, care să le transpună în acte normative.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.