Pompierii îți riscă viața la orice intervenție, iar noile tehnologii folosite în construcția automobilelor cresc riscurile unor accidente.
Sâmbătă, 2 iunie a.c., un autoturism 4×4, ce avea încorporate în construcția lui și componente din aliaje de magneziu, suportul grilei din față al autoturismului, a fost cuprins de flăcări. Despre aceste componente proprietarul nu avea cunoștință și nici despre modul cum reacționează în cazul unui incendiu.
Pompierii sosiți la locul evenimentului au luat toate măsurile pentru stingerea în siguranță a flăcărilor, au întrebat proprietarul despre posibile instalații de gaz sau hibrid ale autoturismului și au demarat stingerea flăcărilor folosind echipamentul de protecție (bocanci, costum, mănuși și cască cu vizorul cobrât).
Din fericire, prin utilizarea judicioasă a echipamentelor de protecție și a cunoștințelor de specialitate pompierii clujeni cu stins acest incendiu fără a fi afectați pe timpul operațiunilor de stingere
Constructorii de automobile încorporează tot mai multe tehnologii pentru creșterea eficienței sau pentru a asigura o protecție sporită a pasagerilor, dar fără a oferi o garanție pentru echipajele medicale, pompieri, polițiști sau persoane binevoitoare care doresc să ajute.
Pompierii se luptă în permanență pentru a se menține la curent cu tehnologiile noi, chiar dacă multe dintre variantele acestor autovehicule arată identic cu cele care nu conțin astfel de componente.
Noile tehnologii sunt extrem de diversificate și dezvoltate particular de către fiecare producător în parte.
Câteva exemple care au dus la rănirea pompierilor la nivel internațional ar fi:
– Sistemele de reținere suplimentară (airbag) care pot să detoneze de două ori
– centurile de siguranță pretensionate cu capse detonante (care se declanșează în caz de impact) și care pot să explodeze în mâinile salvatorului care lucrează pentru a elibera o persoană din centură
– bări de protecție antirăsturnare ale autoturismelor decapotabile, care pot să se declanșeze mai tărziu în cazul unui impact
– capsele poziținate în plafonieră sau stâlpi laterali pentru umflarea airbagurilor pot să detoneze dacă sunt acționate accidental prin presarea cu sculele hidraulice și pot genera ricoșeuri extrem de periculoase pentru salvatori și victimele prinse în autoturism
– sisteme hibride sau electrice cu baterii puternice care pot să electrocuteze salvatorii, dacă nu cunosc modul de izolare și poziționare al baeriiilor și cablurilor electrice față de caroseria metalică
– noile tipuri de combustibili cum ar fi buteliile de GPL, bateriile puternice (în funcție de compoziția lor) și componente auto din materiale și metale inflamabile pot să genereze arderi foarte intense și care pot intra în reacții violente cu apa folosită de pompieri.