Someșeanul.ro
Stiri de pe Valea Somesului

Situația blocului V03 din Dej, lămurită în ședința de Guvern. Care este istoricul imobilului

4 1.302

Guvernul României a aprobat în ședința de joi, condusă de premierul interimar Mihai Fifor, un proiect de hotărâre privind imobilul V03 din Dej, cunoscut sub numele de ”blocul polițiștilor”.

Hotărârea de Guvern pentru modificarea articolului 3 al Hotărârii Guvernului nr. 727/2002 privind trecerea unui imobil, compus din clădire în curs de execuţie şi terenul aferent, din domeniul privat al statului şi din administrarea Ministerului de  Interne în domeniul privat al municipiului Dej şi în administrarea Consiliului Local al Municipiului Dej, a fost adoptată ieri în ședința Executivului.

Conform acesteia, articolul 3 al  Hotărârii Guvernului nr. nr.727 din 3 iulie 2002 privind trecerea unui imobil, compus din clădire în curs de execuţie şi terenul aferent, din domeniul privat al statului şi din administrarea Ministerului de  Interne în domeniul privat al municipiului Dej şi în administrarea Consiliului Local al Municipiului Dej, se modifică după cum urmează:

 “Art. 3. Ministerul Afacerilor  Interne va primi de la Municipiul Dej suma investită pentru lucrările executate, actualizată până la momentul plății,  cu rata inflației, comunicată de Institutul Național de Statistică.”

Subiectul a fost discutat în ultima ședință a Consiliului Local Dej, în cadrul căreia, primarul Costan Morar a prezentat istoricul acestui imobil, de la începerea construcției și până în prezent, dar și pașii făcuți de către Primăria Dej pentru clarificarea situației imobilului.

Redăm mai jos conținutul prezentării, așa cum a fost transmisă presei de către Primăria Dej:

Situația imobilului V03

Comunicată de către primarul Municipiului Dej în cadrul Ședinței de Consiliu Local din data de 23.01.208

  • 1998 – Este emisă autorizația de construcție și imobilul este ridicat la stadiul de fundație. Finanțarea este asigurată de la bugetul de stat.
  • 1990- Finanțarea construcției este sistată și prin urmare și lucrările de edificare.
  • 1991- Obiectivul este predat către MAI care până în 1995 a continuat construcția până la stadiul actual. Valoarea investiției MAI fiind de 385.000.000 lei vechi.
  • 1991- 1992, Loteria Română a investit suma de 326.685 lei vechi.
  • 2002- Prin HG 727 se aprobă trecerea imobilului, compus din clădire în curs de execuţie şi terenul aferent, din domeniul privat al statului și administrarea MAI, în domeniul privat al Municipiului Dej.
  • 2003- Parterul imobilului, a fost vândut societății Any ProdCom SRL. Cu suma de 813.960.000 lei vechi, din care s-au achitat 406.500.000 lei vechi (aproximativ 50% din sumă).

Prin HG 727 din 3 iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial nr. 526 din 2002, se aprobă trecerea imobilului, compus din clădire în curs de execuţie şi terenul aferent, situat în municipiul Dej, Str. Crângului nr. 1, bloc VO3 – Suprafaţa construită = 843,3 m2 Suprafaţa desfăşurată = 6.458,55 m2, Terenul aferent = 2.936 m2 – din domeniul privat al statului și administrarea MAI, în domeniul privat al Municipiului Dej.

  • Articolul 3 din HG 727/2002 stipulează:

”La darea în folosinţă a clădirii, în baza unui nou protocol, Ministerul de Interne redobândeşte dreptul de administrare asupra unui număr de apartamente având o suprafaţa locuibilă proporţională cu ponderea valorii actualizate a lucrărilor executate prin bugetul propriu din valoarea finală a obiectivului.”

  • 2002- Primăria Municipiului Dej a încheiat o convenție cu Agenția Națională de Locuințe (ANL) pentru continuarea investiției. A fost elaborat doar un studiu, însă lucrările nu au fost continuate.
  • 2005- Prin HCL 151, convenția cu ANL este reziliată iar structura reintră în patrimoniul municipiului.

După preluarea primului mandat am inițiat demersurile necesare pentru  găsirea de soluții fezabile pentru  soluționarea acestei probleme foarte complicată.

În cadrul numeroaselor întâlniri pe care le-am avut cu reprezentanții  Guvernului, ai MAI  răspunsul primit din partea acestora a fost unul ferm în sensul respectării Art. 3 din HG 727.

Astfel a fost realizat un studiu de fezabilitate pentru soluția continuării construcției de la stadiul actual. Studiul a relevat un cost final pentru cele 42 de apartamente  care depășea costul pieței, o investiție pe care municipalitatea nu o putea suporta din bugetul propriu.

Ca urmare am reluat demersurile către MAI prin care ne exprimam disponibilitatea de a preda clădirea ministerului și solicitam totodată abrogarea Art. 3 din HG 727/2002. Răspunsul a fost negativ, singura soluție acceptată fiind plata sumei actualizate cu rata inflației către MAI.

  • 2015- Am solicitat un raport de evaluare a obiectivului. MAI și-a dat acordul pentru realizarea acestei evaluări. Potrivit raportului de evaluare valoarea imobilul se ridică la 785.000 RON, din care ministerului îi revine suma de 601.000 RON.

Concluzia raportului de evaluare nu a fost acceptată de către MAI. Motivarea fiind aceea că suma pe care ministerul o are trecută în evidențele contabile este de 1.475.870 RON, respectiv suma investită de 385.000.000 lei vechi, actualizată cu rata inflației.

Potrivit stării de fapt expuse am inițiat discuții și negocieri cu cele trei părți (Loteria Română, Any ProdCom SRL și MAI) implicate care în cele din urmă au acceptat plata sumelor reactualizate cu rata inflației. Suma se ridică la aproximativ 1.650.000 lei.

La finalul anului 2015, văzând că nu avem altă variantă am comunicat MAI că suntem de acord cu plata sumei aferente investiției făcute, actualizată cu rata inflației (suma de 1.500.000 RON).

MAI ne-a comunicat că dorește o întâlnire cu reprezentanții primăriei la Prefectura Cluj pentru a conveni asupra modalității de plată a sumei.

La această întâlnire MAI a comunicat că acceptă doar oferta de apartamente echivalentă contravalorii sumei aferente, cu condiția modificării art. 3 din 727/2002 în sensul schimbării locației unde vor primi apartamentele.

Am transmis MAI că îndeplinirea condiției solicitate este imposibilă în acea locație.

La rândul lor, reprezentanții MAI ne-au răspuns că pentru a putea primi apartamente în altă locație trebuie modificat art.3 din HG 727/2002, în acest sens.

În acest context și ca urmare a analizei situației am ajuns la concluzia că este mai simplu pentru noi să schimbăm art.3 al HG 727/2002 în sensul plății sumei investite, către MAI, cealaltă variantă (cumpărarea de apartamente) fiind mult mai anevoioasă, însemnând parcurgerea procedurilor de achiziție publică.

În momentul în care am realizat că există premise reale ca situația imobilului V03 să fie soluționată am demarat acțiuni de consultare a opiniei publice cu privire la destinația finală a acestei locații.

În ianuarie 2016 am inițiat o acțiune de sondare a opiniei publice prin elaborarea și aplicarea de chestionare cu privire la aspectul menționat.

Chestionarele au fost aplicate atât în teren și la sediul Primăriei prin operatori (personal din cadrul Primăriei) cât și online.

  • Au fost aplicate 1838 de chestionare.
  • 1036 au fost completate online.
  • 752 au fost aplicate în teren de către operatori.
  • 50 au fost aplicate de către operatori la sediul Primăriei.

Din totalul de 1838 respondenți, 80% și-au exprimat opțiunea ca în zona blocului V03 să fie construit un supermarket cu parcări subterane, fără cheltuirea banului public.

Având în vedere rezultatele sondajului, în februarie 2016 am inițiat un proiect de HCL de vânzare publică prin licitație a imobilului cu terenul aferent pentru a recupera sumele pe care trebuie să le achităm către MAI și cei doi coproprietari, aproximativ 1.650.000 lei.

  • Proiectul nu s-a aprobat în Consiliul Local.

Pentru că licitația nu a fost posibilă și neavând resurse proprii pentru despăgubirea celor trei părți implicate a trebuit să găsesc soluții pentru  alocarea sumei din bugetul local.

  • In decembrie 2016 s-a aprobat suma distribuită pentru despăgubirea celor trei părți prin HCL 160/21.12.2016.
  • În 25.01.2017 am demarat procesul de promovare a proiectului de HG pentru modificarea art. 3 al HG 727/2002 după cum urmează:

”Ministerul de Interne va primi de la Municipiul Dej suma investită pentru lucrările executate, actualizată cu rata inflației conform Institutului  Național de Statistică.”

  • Pentru modificare, acest proiect de HG trebuie avizat de mai multe ministere și anume:
  • Ministerul Dezvoltării Regionale,
  • Ministerul de Finanțe,
  • Ministerul de Interne,
  • Ministerul Justiției.

Ulterior avizării acest proiect se întoarce la Ministerul Dezvoltării de unde este promovat spre Secretariatul General al Guvernului pentru aprobarea proiectului în ședința de Guvern.

La avizare, Ministerul de Interne  a solicitat completarea art.3 cu suma investită până la momentul plății.

  • Proiectul a fost refăcut și retrimis spre avizare în 30.05.2017. Acesta a fost avizat din nou de
  • Ministerul Dezvoltării Regionale,
  • Ministerul de Interne,
  • Ministerul de Finanțe.

În 04.10.2017, ajuns la Ministerul Justiției  s-a considerat necesară o reanalizare a soluțiilor legislative în sensul completării art. 3 cu un nou alineat si anume:

Alineatul 2 – ”In cazul nerespectării prevederilor art. 3, alin (1) Ministerul de Interne va primi de la Municipiul Dej în termen 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri suma investită pentru lucrările executate, actualizată până la momentul plătii cu rata inflației comunicată de Institutul Național de Statistică.”

In forma actuală proiectul de HG a fost avizat de 3 ministere cu noi observații din partea Ministerului de Justiție în ceea ce privește retroactivitatea legii.

”Proiectul cu observațiile de la Ministerul  Justiției se afla la Ministerul Dezvoltării Regionale, și la insistențele noastre acesta urmează a fi semnat și trimis spre promovare la Guvern. Doar în momentul asigurării legalității și  ulterior achitării sumelor de către Municipiul Dej, MAI va putea ridica notarea din carte funciară. Abia atunci administrația va putea interveni pentru eliminarea problemei V03. Aceasta este situația blocului V03 și a tuturor demersurilor pe care le-am făcut în calitatea de primar sprijinit cu profesionalism și implicare de către compartimentele de specialitate. Este vorba despre ani de muncă, adrese și dosare de corespondență cu instituțiile implicate pentru identificarea celei mai bune și legale soluții. Sunt încrezător că aceasta situație se va rezolva pentru că am făcut tot ceea ce a depins de mine și voi continua oricât va fi nevoie pentru ca zona să fie așa cum și-o doresc dejenii”, spune primarul Costan Morar.

 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

4 Comentarii
  1. Boroica Gabriel spune

    Deci pana la urma ce se va constri?

    1. Irina Maxim spune

      Asta nu se știe încă. Deocamdată trebuie rezolvată situația juridică, despăgubiți investitorii, apoi dărâmată clădirea și abia apoi se va decide ce se va face în acel loc.

      1. Ratiu Simona spune

        „DARAMATA ???? De ce nu consolidata si terminata cladirea…Sa distrugem tot,nu ? Asta am facut cu tara in 28 de ani… Ce mai conteaza un bloc ????

        1. Vlad spune

          Daramata ii cea mai buna solutie, sa o consolidezi costa mai mult decat sa o darami pe asta si sa ridici o constructie noua de o amploare mai mare! Dupa zeci de ani in care nu a fost luata nici o masura de conservare structura este sigur afectata de conditiile meteo!

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.