Un operator 112 acuzat de folosirea unui limbaj jignitor și cu tentă rasistă la adresa unei femei de etnie romă luată la bătaie în autogara din Zalău.
Un incident care a avut loc în luna aprilie a acestui an apare din nou pe primele pagini ale ziarelor. Este vorba despre o femeie de etnie romă care a fost luată la bătaie de un șofer de microbuz în autogara Zalău. De data aceasta opinia publică arată către operatorul 112 care a folosit în conversația cu femeia de etnie romă, un limbaj considerat jignitor și rasist. În mâinile presei a căzut înregistrarea dialogului dintre operatorul 112 și femeia care a sunat pentru a reclama incidentul. Redăm, via Digi 24, întreaga conversație.
Operator 112: 112, ce urgență aveți?
Florica: Alo, bună ziua. Aș vrea să vină poliția, doamnă, un șofer de-aicea mi-o omorât copilul aicea cu mătura.
Operator: Ascultă-mă.
Florica: Acuma o pornit, acuma o pornit.Volume 90%
Operator: Alo, alo. Draga mea. Draga mea.
Florica: Da.
Operator: În ce…unde sunteți? (Un copil plângând pe fundal)
Florica: Vin de la spital, doamnă, și n-o vrut să mă ieie nici cum.
Operator: Deci n-am înțeles nimica. Doamnă!
Florica: Și m-o bătut cu mătura, doamnă. (Se aud plânsete de copil)
Operator: Cine te-o bătut cu mătura?
Florica: Șoferul ăla. Și mi-o lovit copilul doamnă. Aicea pe stradă.
Operator: Hereclean sau unde sunteți? (Plânsete de copil pe fundal)
Florica: Aicea la gară doamnă, aici în Zalău. Aici în centru.
Operator: Băiii, femeieeee!
Florica: Da.
Operator: Cum te cheamă?
Femeia: **** Florica
Operator: Florica ****, da?
Femeia: Da.
Operator: Localitate, stradă, număr?
Florica: ****. N-o vrut să mă ieie.
Operator: Alo, tu femeie, tu ești nebună? Ești cu capul? Spune-mi în ce localitate te afli.
Florica: În Zalău, doamna, în Zalău.
Operator 112: Deci ești în Zalău?
Florica: Da.
Operator 112: Unde mai exact, pe ce stradă ești în Zalău?
Florica: Poftim? (Pe fundal se aude vocea unei alte femei, posibil Mândra, o femeie romă care a intervenit în apărarea Floricăi: Unde erau români când )
Operator 112: În ce stradă ești în Zalău?
Florica: Aicea, doamnă, la gară la. Aicea la autogară. (Pe fundal se aude o altă operatoare: Vorbiți vă rog)
Operator 112: În autogară?
Florica: Da. (Pe fundal, Mândra strigând: O avut el noroc că nu am venit mai repede)
Operator 112: Tu femeilor, tu femeilor, tu, voi sunteți toate cu capul acolo? De ce urlați în halul ăsta că nu înțelege nimeni ce vreți.
Florica: Doamnă, o sărit la mine.
Operator 112: Credeți că dacă faceți…
Florica: Și copilul mi-i pe jos.
Operator 112: Alo.
Florica: Da.
Operator 112: Copilul are nevoie de îngrijiri medicale?
Florica (disperată): Da mi-o lovit copilul, doamnă.
Operator 112: Tu femeie, eu te-am întrebat dacă îi trebe ambulanță!
Florica: Nu-i trebe, nu-i trebe.
Operator 112: Încheie cu țigănia asta și nu mai urla! Da??? Deci ești în autogara din Zalău?
Mândra: Alo?
Polițist: Da, poliția.
Operator 112: Femeie, ești în autogara din Zalău? Repet întrebarea.
Mândra: Da, doamnă.
Operator 112: Vorbește la poliție că vorbiți ca ciorile.
Mândra: Bine că vorbim ca ciorii, ca ciorii vorbim.
Operator 112: Trăzni-v-ar! Du-te drecu! (către polițist): Vorbiți poliția vă rog că m-o scos din toți pepenii.
Polițist: Da.
Mândra: Bună ziua, domnu.
Polițist: Da, bună ziua.
Mândra: Aicea am fost de față în autogară la Cento că așteptam să îmi vină un pachet.
Polițist: Ce urgență ai? Lasă-mă cu poveștile!
Mândra: Și șoferul cu care voia să meargă o țigancă, să spun așe, cu doi copii, la Cento, nu o luat-o și o luat mătura și o dat și-n ea și-n copil. Până i-o spart și medicamentele ce avea în mână.
Polițist: Veniți la poliția municipiului și depuneți plângere împotriva lui.
Mândra: Depuneți plângere?
Polițist: Luați-i numărul de la mașină și depuneți plângere.
Mândra: Da c-o plecat de-aici. (se întrerupe apelul).
După ce acest caz a ajuns în prim plan au apărut și reacțiile STS, dar și a reprezentanților Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării(CNCD). Cei de la STS au afirmat că „Modul de abordare în relația cu apelantul încalcă reglementările interne referitoare la etica și deontologia profesională, aducând atingere onoarei, reputației și demnității persoanelor cu care operatorul 112 a intrat în legătură în exercitarea atribuțiilor de serviciu. La nivelul instituției a început cercetarea privind modul de gestionare a apelului de către acest operator”.
În același ton s-a exprimat și șeful CNCD, Csaba Asztalos. „Ce este trist este limbajul utilizat în relația cu cetățenii, modalitatea de a gestiona un caz. Eu știu că există un grad ridicat de încărcare a celor care lucrează în acest sistem, dar chiar și în aceste condiții, noi, cei care lucrăm cu cetățenii, trebuie să ne păstrăm calmul și să respectăm demnitatea umană a oricărei persoane, indiferent de situație, de apartenența etnică”, a declarat acesta.
Descoperă mai multe la Someșeanul.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.